De nooit “nee”-zeggers

Ken je ze ook?
Van die collega’s of medewerkers die heel hard werken en altijd voor je klaar staan? Ze zijn altijd bereid in te springen als je verhinderd bent, een klus voor je af te ronden of het jaarlijks teamuitje te organiseren.

Deze collega’s worden erg gewaardeerd in teams, wat je ze ook vraagt, je zult ze zelden op een “nee” betrappen. Het zijn de mensen die je belt als je snipverkouden bent en echt niet kunt komen werken of die het notuleren op zich nemen als niemand anders zich meldt.

Zoals ze zich op het werk inzetten, zijn ze vaak ook thuis actief. Ze helpen op de school van hun kinderen, doen de boodschappen voor hun oude buurvrouw en zijn vrijwilliger bij de voetbalclub.

Van altijd “ja” naar overbelasting

Helaas zijn het ook vaak de mensen die op een gegeven moment last krijgen van stressklachten. Meestal wordt hun belasting door een samenloop van omstandigheden groter dan hun draagkracht en groeien de taken hen boven het hoofd. Ze zijn overbelast en raken uit balans. Ze voelen zich schuldig richting de collega’s die ze met het werk laten zitten en snappen er niets van: ze konden toch altijd de hele wereld aan?

Hoe kan je deze medewerkers helpen weer in evenwicht te komen?

5 tips

  • bekijk samen wat energiegevers en wat energievreters zijn
  • raad afwisseling tussen inspannings- en rustmomenten aan
  • onderzoek wat de medewerker ervan weerhoudt om grenzen aan te geven. Wat wil hij/zij daarmee bereiken (bijv. aardig gevonden worden) of vermijden (bijv. conflicten of buiten de groep vallen)? Zijn dat reële zaken om naar te streven of om uit de weg te gaan? Stel vragen in de trant van wat er zou gebeuren als hij/zij een keer niet aardig gevonden wordt.
  • hoe kan de medewerker beter voor zichzelf zorgen, zijn/haar grenzen aangeven en tegelijkertijd op momenten klaar blijven staan voor anderen?
  • moedig de medewerker aan om te gaan oefenen met grenzen stellen in kleine haalbare stapjes. Op die manier zal hij/zij kunnen ervaren dat mensen dat meestal accepteren en dat het soms voorkomt dat iemand geïrriteerd is als niet aan zijn verzoek wordt voldaan en dat ook dat wel weer overwaait. Bespreek met enige regelmaat de ervaringen met de medewerker

Mail me jouw reactie op info@opnaarbalans.nl en ontvang een praktische oefening om zicht te krijgen op energiegevers en energievreters en ermee aan de slag te gaan.

Soms is er meer nodig en is het handig om een derde in te schakelen, die vanuit een onafhankelijke positie diepgaander kan onderzoeken wat de medewerker drijft om zich grenzeloos in te zetten en zichzelf weg te cijferen ten behoeve van anderen.

Neem gerust contact met me op voor meer informatie.

Saskia

Op naar energiek, enthousiast en zinvol werken en leven!